کد مطلب:313336 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:297

شجاعت امیرالمؤمنین علی
آن حضرت در شجاعت ضرب المثل بود. در آن همه جنگها كه در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و پس از آن انجام گرفت شركت كرد ولی هیچ گاه ترس و اضطراب از خود نشان نداد و با اینكه بارها در ضمن حوادثی مانند جنگ احد و جنگ خندق و جنگ خیبر و جنگ حنین، یاران رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم و لشگریان اسلام لرزیدند و یا پراكنده شده فرار كردند، وی هرگز به دشمن پشت نكرد و هیچ وقت نشد كه كسی از ابطال و مردان جنگی با وی درآویزد جان به سلامت برد. و شگفت آنكه، در عین حال با كمال توانایی هیچ گاه ناتوانان را نمی كشت و فراریان را دنبال نمی كرد وآب بر روی دشمن نمی بست.

از مسلمات تاریخ است كه آن حضرت در جنگ خیبر در حمله ای كه به قلعه ی مزبور نمود، دست به حلقه ی در رسانیده با یك تكان درب قلعه را كنده و بدور انداخت! [1] .

و همچنین در روز فتح مكه، كه پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم امر به شكستن بتها از جمله بت «هبل» فرمود (هبل بزرگترین بتهای مكه به شمار رفته و مجسمه ی عظیم الجثه ای از سنگ بود كه بر بالای كعبه نصب شده بود) علی علیه السلام به امر پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم پای بر دوش آن حضرت گذاشته بالای كعبه رفت و «هبل» را از جای خود كند و پایین انداخت [2] .

پیغمبر اكرم - صلی الله علیه و آله در پاسخ به كسانی كه نزد وی از تندی علی علیه السلام (در راه اجرای دقیق و بی ملاحظه ی احكام الهی، و محو قاطع آثار كفر و شرك و نفاق) گلایه می كردند، فرمود: علی را سرزنش نكنید، زیرا وی شیفته ی خداست [3] .

شاهد بارز شجاعت مولا علیه السلام - چنان كه اشاره شد - رزم تاریخی آن حضرت با مرحب، قهرمان مشهور یهودی قلعه ی خیبر، و گشودن دژ استوار قلعه ی مزبور است، كه اهمیت آن (بویژه در تاریخ یهود) تا آنجاست كه زمانی كه كاروان سرای كربلا را به دستور یزید از محلات شام عبور می دادند برای تحریك احساسات مردم بر ضد دختر رشید امیرالمؤمنین علی علیه السلام، زینب كبری سلام الله علیها، در محله ی جهودان شام ندا دردادند كه اینان، فرزندان فاتح خیبرند! و نیز چهارده قرن بعد از آن تاریخ، زمانی كه



[ صفحه 34]



ارتش صهیونیزم در جنگ شش روزه ی اعراب و اسرائیل (ژوئن 1967) صحرای سینا را اشغال كرد، تلویزیونهای جهان نشان دادند كه نیروهای اسرائیلی در صحرای مزبور، پای بر زمین می كوبند و «یوم بیوم خیبر» می گویند!

از این روی بی مناسبت نیست نگاهی به ماجرای فتح خیبر اندازیم. نوشته اند:


[1] شيعه در اسلام: صفحه ي 129، به نقل از تذكرة الخواص: صفحه 27.

[2] شيعه در اسلام: صفحه ي 129، به نقل از تذكرة الخواص: صفحه ي 27؛ مناقب خوارزمي: صفحه 71.

[3] مناقب آل ابي طالب عليهم السلام: جلد 3 صفحه ي 221 و مناقب خوارزمي: صفحه ي 92.